80 % awarii układów smarowania i układów hydraulicznych to awarie spowodowane zanieczyszczeniami stałymi oraz zawartością wody. Nawet wtedy, gdy nie występują żadne bezpośrednie awarie, wysoki poziom zanieczyszczeń znacznie zmniejsza wydajność pracy urządzenia.
![blank](https://filtracjaoleju.pl/wp-content/plugins/wp-fastest-cache-premium/pro/images/blank.gif)
Zanieczyszczeniem jest dowolna substancja, która jest obca dla systemu i szkodliwa dla jego osiągów. Zanieczyszczenia mogą występować w postaci gazu, cieczy lub ciała stałego. Zanieczyszczenie stałe, określane jako zanieczyszczenie cząsteczkami, występuje we wszystkich kształtach i rozmiarach i najczęściej ma działanie ścierne. Wysoki poziom zanieczyszczeń przyspiesza zużycie elementów i spadek ich trwałości. Zużyte elementy z kolei przyczyniają się do nieefektywnego działania systemu, zużycia części, wyższej temperatury płynu, wycieku i utraty kontroli nad pracą całego układu.
Wszystkie te zjawiska są wynikiem bezpośredniego mechanicznego działania pomiędzy zanieczyszczeniami a komponentami układu. Skażenie może również działać jako katalizator w celu przyspieszenia utleniania płynu i pobudzenia rozpadu chemicznego jego składników.
Poniższa tabela pokazuje niezdolność ludzkiego oka do widzenia poniżej 40 mikronów czyli mikroskopowych, szkodliwych cząstek w oleju, paliwie i płynach które są niewidoczne dla ludzi. 5 mikronowe cząstki działają jak papier ścierny i stopniowo niszczą komponenty systemu.
![blank](https://filtracjaoleju.pl/wp-content/plugins/wp-fastest-cache-premium/pro/images/blank.gif)